Jelenlegi hely

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

A debreceni Ünnepi Könyvhét valamint új könyvsorozatának első kötetének megjelenése miatt látogatott el Debrecenbe Kovács Attila avagy Holden Rose. Vele beszélgettünk gyerekekről, motívációról, és nem utolsó sorban kamaszoknak szóló 10 pluszos könyvéről, a Lapátos fickóról.

A kamaszok és az olvasás avagy motiváció és rémtörténetek

Írót beszéltetni az írásról … az író csinálja amit csinálnia kell és utána türelmesen hallgatja a köré és bele szőtt okoskodásokat. Nem így Kovács Attila. Ő nem titkolja hogy számára, ahogy sok más író számára is az írás munka és a könyvekkel bizony sok az utótennivaló, mint például a promóció. Videófilmeket, trailereket készít, grafikákat, könyvjelzőket álmodik meg könyveihez. Előadásokat tart, és nem csak a könyveiről. Petőfi mielőtt sztár lett előadása hamarosan tanulást segítő anyag lesz nyomtatott formában is.

Kovács Attila eredetileg zenét tanult, katonai középiskolába járt, de az élet sokfelé terelte, mire a könyvíráshoz ért. Mára 13 gyerekeknek és kamaszoknak szóló könyve jelent meg. Nem titkolja, hogy bármiről szívesen ír, hogy a gyerekeket az olvasás útjára térítse.

Ahogy Picasso mondja, „Létezik ihlet, de munka közben kell rádtalálnia.”

- A lapátos fickó a Lapozz és parázz új sorozat első kötete. Kell a gyerekeknek az ijesztegetés?

- Igen. Kellenek a félelmetes történetek. A kétezres évek elején magyarul megjelent Libabőr sorozathoz hasonlóan ijesztő történeteket mesél el ezzel is olvasásra bírva a kamaszokat. Azt a felsős korosztályt, aki nem igazán szeret olvasni.

- A lapátos fickó alakja valós rémálomnak tűnik. Van valódi alapja?

- Igen, a nagyobbik fiam még kisebb korában mesélte, hogy ijesztő alakot látott a szobájában, és én ezt komolyan vettem. Sokat beszélgettünk róla, aztán leültem és megírtam belőle egy történet első 2 fejezetét. Tetszett neki, így folytattam.

- Sokunkat kísértenek még rémes gondolatok, ijesztő mesék. A felnőtteket is. Folytatás várható?

- Igen, a következő, az Azonosított repülő tárgy – már elkészült, kiadási folyamatban van. Tervben van még pár történet, például egy időspirálba került gyerek története, de ehhez még bizonyítania kell az első kötetnek.

Természetesen az alapgondolatot megcsavartam, a történet összetettebb lett, belekerültek a korosztályt foglalkoztató problémák is.

- Mennyire veszik észre és kérdeznek a mélyebb gondolatokról a gyerekek?

- Nem úgy értelmezik persze mint egy felnőtt, de foglalkoztatja őket. Mikor előadást tartok nekik, mély csendben hallgatnak. Még az olyan osztályok is, akiket nehéz lekötni. Ha nem is kérdeznek akkor, később vissza-visszatérnek az elhangzottakhoz.

A gyerekek viselkedése tükrözi a pedagógusokét. Vannak a lelkes tanárok, akik az osztály mellé, a sor szélére ülnek, bólogatnak, figyelnek előadás közben, és így a diákok is követik, élvezik az előadást. De vannak olyan tanárok is, akik köszönés nélkül beülnek a terembe hátra, és nyomkodják a telefonjukat. Hogy érdekelhetné a gyereket ezek után, amit mondania akarok?

Az előadások azért is fontosak, mert ha már egy gondolat megmarad bennük és egy mondattal többet olvasnak, akkor már elértem valamit.

- Az előadásaiddal sokat utazol, érdekli még a mai gyerekeket Ady, Petőfi? Hisz annyit sulykolják őket az iskolában.

- Igen, de én az iskolában kimaradt anyagokból építettem fel egy előadást. Újraértelmezve beszélek Petőfiről, aki egy sztár volt, egy 19. századi celeb. Petőfit az apja 16 évesen elzavarta otthonról és egyedül kellett boldogulnia. Elmesélem nekik milyen volt abban az időben élni az embereknek, alig tudtak olvasni a parasztok; 30 éve létezett színház, az első újságok Magyarországon. Ő színésznek állt, katonának, de pocsék volt mindkettőnek. Majd Pestre került, és ott rövid idő alatt sztár lett.

Ezekről nem beszélnek az iskolai tananyagok. Ha megkérdezem, ki volt az uralkodó március 15-én, nem tudják. De a tanárok is meglepődnek, hogy ezt bizony nem tanítják. Törekszem arra, hogy összefüggéseiben mutassam be az írót, a korszakot. Ettől válik számukra izgalmassá.

- Sokat utazol, hogy kezeli ezt a családod, a fiaid?

- Ha otthon vagyok, intenzíven részt veszek a fiaim, és a család életében: én készítem a reggelijüket, tízóraijukat. Elviszem őket a suliba, a konziba, a kockaklubba, gyakorlok velük, hétvégenként közös programokat szervezünk. Aztán vidéki útjaimon sétálgatok egy-egy idegen városban, nyugodtan kávézom, és amikor vissza megyek a hotelbe, ránézek az órámra, és még nincs este 8 óra. Mit lehet ilyenkor csinálni?  (nagyot nevet) Máskor fél 10-kor még könyörgök a fiaimnak, hogy menjenek már aludni.

- Hogyan lehet egy kiskamaszt ma motiválni?

- Kihívás kell nekik. Ha meg szeretnének kapni valamit, teljesíteniük kell feladatokat. A nagyobbik fiamnak például most egy könyvet kell elolvasnia, és 6 fogalmazást írnia egy nagyon vágyott digitális  játékért. Rengeteg könyv van a piacon, meg kell találni a nekik szólót, azokat a témákat, amelyek érdekelhetik őket.  A Lapátos fickó és persze a többi könyvem is ezért született.

ADL - Debrecenimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Vajon hogyan lehet a romantikát belecsempészni egy családi vakációba? Milyen praktikákat lehet bevetni annak érdekében, hogy az együtt töltött időben sem feledkezzünk meg egymásról? Azt gondolom könnyedén, csak egy kicsit tervezzünk előre. Hoztam 5 tippet, melyet ti is bevethettek akár azonnal. – Ihász Anita párkapcsolati tréner írása.
Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

A debreceni Ünnepi Könyvhét valamint új könyvsorozatának első kötetének megjelenése miatt látogatott el Debrecenbe Kovács Attila avagy Holden Rose. Vele beszélgettünk gyerekekről, motívációról, és nem utolsó sorban kamaszoknak szóló 10 pluszos könyvéről, a Lapátos fickóról.
Ti ünneplitek még a pedagógusnapot?

Ugye ti is ünneplitek még a pedagógusnapot?

Idén 70 éve, pontosan 1952 június 7-e óta ünnepeljük Magyarországon június első vasárnapján a Pedagógusnapot. Belépünk az óvoda ajtaján és akár évtizedekig elkísérnek minket, velünk vannak, míg tanulunk. Sőt, sokszor tovább. Köszönjük!
Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Tapasztalatok szerint már az anyuka hasában lévő magzatnak is érdemes verseket olvasni. Az itt hallott ritmusokkal, később az adott korosztály számára készült könyvek segítségével akár másfél-két év előnyre is szert tehetnek a gyerekek az iskola első évére kortársaikhoz képest.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére